Egzaminy

Umów się na lekcję jazdy!

Egzamin wewnętrzny

Egzamin wewnętrzny składa się z części:

1) teoretycznej — przeprowadzanej w sali szkoleniowej przy użyciu testu komputerowego lub w formie testów pisemnych;
2) praktycznej — przeprowadzanej na placu manewrowym i w ruchu drogowym. Warunkiem przeprowadzenia części praktycznej egzaminu wewnętrznego, jest uzyskanie pozytywnego wyniku z części teoretycznej.

Egzamin wewnętrzny przeprowadza instruktor.
Zakres części teoretycznej egzaminu, ilość pytań egzaminacyjnych, ich tematyka, sposób oceny egzaminu teoretycznego oraz czas jego przeprowadzenia jest zgodny z zasadami przeprowadzania egzaminu teoretycznego na egzaminie państwowym na prawo jazdy.

Zakres części praktycznej egzaminu wewnętrznego, kryteria oceny, oraz czas trwania, są zgodne z zasadami przeprowadzania egzaminu praktycznego na egzaminie państwowym na prawo jazdy. W trakcie przeprowadzania części praktycznej egzaminu wewnętrznego, realizuje się wszystkie przewidziane dla egzaminu państwowego na prawo jazdy zadania egzaminacyjne, bez względu na ilość popełnionych błędów.

W trakcie egzaminu praktycznego instruktor wypełnia kartę przebiegu egzaminu praktycznego i wyszczególnia w niej popełnione przez osobę egzaminowaną błędy. W przypadku zakończenia egzaminu z wynikiem negatywnym, na podstawie wypełnionej karty przebiegu egzaminu praktycznego instruktor prowadzący wraz z osobą egzaminowaną ustala dalszy zakres szkolenia niezbędny do uzyskania wszystkich umiejętności.

Egzamin Państwowy

Egzamin państwowy na prawo jazdy kategorii „B” składa się z części teoretycznej i praktycznej. Podstawą do uzyskania pozytywnego wyniku całego egzaminu jest uzyskanie pozytywnych wyników z egzaminu teoretycznego i praktycznego.

EGZAMIN TEORETYCZNY

To zestaw 32 losowo wybranych pytań. Podzielonych na dwie kategorie: podstawową i specjalistyczną. Pytaniom zostały przydzielone ,,wagi” tzn. punktacje w zależności od znaczenia pytania.

Pierwsze 20 pytań to część podstawowa dotycząca wiedzy ogólnej składająca się z:
a) 10 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (waga 3 pkt)
b) 6 pytań o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (waga 2 pkt)
c) 4 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego lub porządku ruchu drogowego (waga 1pkt)

Kolejne 12 pytań to część specjalistyczna, dotycząca wiedzy szczegółowej składająca się z:
a) 6 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (waga 3 pkt)
b) 4 pytania o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (waga 2 pkt)
c) 2 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego lub porządku ruchu drogowego (waga 1 pkt).

Każde pytanie zawiera jedną prawidłową odpowiedź.

Udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie polega na:
1) wyborze z dwóch zaproponowanych odpowiedzi oznaczonych wyrazami ,,TAK” lub ,,NIE” jednej odpowiedzi – dotyczy pytań z bazy wiedzy podstawowej. Na przeczytanie pytania osoba egzaminowana ma 20 sekund, po czym na udzielenie odpowiedzi 15 sekund.
2) wyborze z trzech zaproponowanych odpowiedzi oznaczonych literami A, B lub C jednej odpowiedzi- dotyczy pytań z bazy wiedzy specjalistycznej. Na przeczytanie i udzielenie odpowiedzi osoba egzaminowana ma 50 sekund.

Suma punktów możliwych do uzyskania z części teoretycznej egzaminu państwowego wynosi 74.

Osoba egzaminowana uzyskuje wynik pozytywny z części teoretycznej egzaminu w przypadku uzyskania co najmniej 68 punktów. Czas trwania egzaminu
teoretycznego wynosi 25 minut.


EGZAMIN PRAKTYCZNY

Zadania egzaminacyjne dla wszystkich zdających.

1. Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy, oraz ruszanie z miejsca.

Kryteria:
Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego
osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
– poziom oleju w silniku (osoba egzaminowana powinna przynajmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów sprawdza się poziom oleju w pojeździe),
– poziom płynu chłodzącego,
– poziom płynu hamulcowego,
– poziom płynu w spryskiwaczach – osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać zbiornik i po jego otwarciu stwierdzić obecność płynu,
– działanie sygnału dźwiękowego,
– działanie świateł zewnętrznych pojazdu,

Od 9.06.2009r należy omówić i wskazać w czasie 5 minut 2 losowo wskazane przez komputer zagadnienia z powyższej listy.
– właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa, (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), sprawdzenie czy drzwi pojazdu są zamknięte,
– w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
– w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
– zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy,
– upewnienie się o możliwości jazdy, wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, ocena sytuacji wokół pojazdu
– płynne ruszenie opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego, łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika.

2. Jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu

Kryteria:
– płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu – w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka
– nieprzejeżdżanie przez linie, i nienajeżdżanie na krawężniki, pachołki i tyczki ograniczające pas (nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu),
– zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu

3. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.

Kryteria:
przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć
osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go.


Zadania przeniesione z placu manewrowego do ruchu miejskiego

1. Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem – wyjazd tyłem)

 

Kryteria:
pozycja początkowa i końcowa pojazdu właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy w czasie wykonywania zadania możliwa jedna korekta toru jazdy miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowaniu w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu) parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego.

2. Parkowanie skośne (wjazd przodem – wyjazd tyłem)

Kryteria:
pozycja początkowa i końcowa pojazdu właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy w czasie wykonywania zadania możliwa jedna korekta toru jazdy – miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowaniu w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu) parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego.

3. Parkowanie równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (wjazd tyłem – wyjazd przodem)

Kryteria:
pozycja początkowa i końcowa pojazdu właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy w czasie wykonywania zadania możliwa jedna korekta toru jazdy – miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2 krotność długości pojazdu egzaminacyjnego, po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, w przypadku kiedy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonania manewru nie może najechać na krawężnik.

4. Zawracanie na drodze jednojezdniowej, dwukierunkowej

Kryteria:
właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.) zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego – miejsce do zawracania wyznacza egzaminator.

Od 9.06.2009r czas jazdy egzaminacyjnej może trwać 25 min pod warunkiem spełnienia wszystkich zadań egzaminacyjnych z oceną pozytywną.
Egzaminator na bieżąco informuje kursanta o popełnionych błędach i o wyniku negatywnym.